Orkide Bakımı Nasıl Yapılır ?

1/18/2011



Bu guzellik bana gectigimiz hafta hediye geldi {Fotografini geldigi ilk gun cekmistim}. Yalniz sanirim ben O'nu yava$ yava$ olduruyorum. Bakmayi beceremedim. Orkidem cok mutsuz. Internette buldugum tum bilgileri uyguladim {sabahlari sulama-direk gunes isigindan koruma vb} Yine de orkide hanimi mutlu edemedim. Her tur kedi, kopek, ku$, balik ve bilimum hayvan ce$idine layikiyla bakabilen ben bir bitkiye bakamiyorum. Acil bir el atin lutfen. Nasil davranmam gerek bu bitkiye?

You Might Also Like

40 Yorum - Yorum Yazmak icin TIKLA!

  1. çiçeklerine ve yapraklarına fısfısla su püskürtebilirsin çiçekleri çok uzun ömürlü oluyor o şekilde, ben bir de altındaki tabakta hep su bulunduruyordum, belki işe yarar :))

    YanıtlaSil
  2. Sulama konusunda önerim şu olacak;haftada bir kez ve bir çay bardağı su dökmen yeterli,orkideler fazla suyu sevmez.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  3. bebek kedi kiz; ciddi misin, bende deli gibi her sabah suluyorum, ondan kustu bana sanirim..

    battadol: sprey demek, iyi fikir! cok sagolasin.

    YanıtlaSil
  4. Merhaba,
    Yaklaşık 5 aydır büyük bir başarıyla orkideme bakıyorum, gün geçtikçe kendisi daha da güzelleşiyor, şöyle ki:

    Öncelikle orkideyi kesinlikle seffaf bir saksıya koymak gerekiyor, çünkü bu bitki köklerinden besleniyor, köklerinin aydınlıkta olması son derece öenmli. Seffaf bir saksıya koymadıktan sonra ne yapsan kar etmez, biiiirrr :)
    ikincisi seffaf, altı delik saksıyı haftada 2 kez suluyorsun ama şöyle: yayvan bir tabağın içine içme suyundan (mutlaka dinlenmiş içme suyu olmalı, biz damacanadan koyuyoruz) koyuyorsun, orkideyi içine oturtup 20 dakika bekletiyorsun, 20 dk sonra saksıyı sudan çıkartıp normal yerine koyuyorsun. BEnim 5 aydır yaptığım tek şey bu ve çok büyüdür, yaprkları çok güzelleşti.
    Bir de orkideyi kesinlikle ustten sulamamak lazım, bana çiçekçim öyle demişti.
    Umarım iyileşir, şehrin dansı :)

    YanıtlaSil
  5. ben ne yaptıysam günden güne sararıp ölmesine engel olamadım.ama kararlıyım bakımını öğrenip sonraki orkideyi öldürmicem

    YanıtlaSil
  6. biz de iki tane var..yerini sürekli değiştirme..bu bitki nemi sever hafif puslu böyle karanlık ormanlar vardır ya öyle bi yerde yaşar gibi.. cam kenarına falan koyma.. bi de üzülme belki çiçeklerini dökme zamanıdır.. hepsi döküldükten sonra dibinden ikinci yada ilk boğumundan kesip mumla.. umarım işe yarar. =D

    YanıtlaSil
  7. İlk iş olarak altındaki yeşil saksıyı çıkarmakla başla. Muhakkak içinde şeffaf saksısı vardır onun. Onla tutman gerekiyor ki ışıkları süzebilsin.

    YanıtlaSil
  8. benim işyerimde var orkidem ve 2 ayı geçkin bi süredir sorunsuz yaşıyor ben cuma akşamları küçük bir bardak su veriyorum o kadar hergün sulamak zararlı çok su isteyen bir bitki diil zaten...yapraklarından da anlayabilirsin eğer yapraklar yumuşaksa suyu fazla gelmiştir sararmaya başladıysa da az geliodur onun dışında direk güneş ışığı almaması ama aydınlık bir ortamda olması gerekiyor çok sıcak seven bir bitki de diil benim ki cam kenarında klimanın altında duruyor...bilmem yardımcı olabildim mi ama sanırım seninki çok su verildiği için sıkıntı yaşıo olabilir suyu azaltırsan düzelir die düşünüyorum

    YanıtlaSil
  9. Yaklaşık 4-5 ay oldu, çiçekleri döküldü ama yeni yaprak verdi, peki ben ne yaptım, ışık alan bir yere koydum ama güneş ışığının yoğun geldiği saatlerde elimden geldiğince perdeyi kapattım, o istediği ışığı perdenin arkasındanda alıyor. Ayrıca haftada bir sefer bir çay bardağından biraz az içme suyu ile sabah suluyorum akşam saksıda kalan suyu döküyorum Orkide Hanım gün içerisinde ihtiyacı olan suyu çekiyor.
    Çiçekler dökülünce dalları buduyorsun. Şeffaf saksı kullanmıyorum ama iyi geldiğini daha önce okumuştum, o öneriyede katılıyorum .)

    YanıtlaSil
  10. Ben orkidelerimi direkt güneş ışığı almayan bir pencerenin önüne koydum. Ikea'dan cam orkide saksıları alıp onların içine saksılarıyla birlikte yerleştirdim.Orkidenin toprağını sulamıyorum, cam saksının 3/4'üne su doldurup, o su bitince yeniden dolduruyorum. Ara ara yapraklarını da ıslatıyorum. Bunların haricinde sevmekten başka yaptığım bir bakım yok :)

    YanıtlaSil
  11. toprağının hava alması çok önemli. ormanlık, çamlık bir yerden topladığın küçük ağaç kabuklarını, kozalak parçalarını toprağına karıştır. Orkide'ye özel topraklar satılıyor onlardan da alabilirsin ancak önerilerim de işine yarar. Kolay gelsiin:) Çiçeğin çook güzel

    YanıtlaSil
  12. Ben de hic iyi anlasamiyorum orkidelerimle..geldiklerinde cok guzel oluyorlar ve onlari canice olduruyormusum gibi hissediyorum. Arastirdim ve son zamanlarda ise yarayan yontemler buldum. Bir kere cok suyu sevmiyor bu cicekler. Iki haftada bir lavaboya su dolduruyorum ve saksiyi suda 15-20 dk bekletiyorum.Bu sekilde suluyorum. Yalniz havanin cok sicak oldugu donemlerde bu haftada bir yapilmali.
    Bir de cok onemli bir nokta kullanilan toprak. Yani aslinda orkideler icin ozel satilan agac parcalari kullanmak gerekiyor toprak yerine.
    Cok iyi konuya deginilmis, sevindim. Diger arkadaslarin orkide deneyimlerin de yararlanicam.

    YanıtlaSil
  13. Selamlar,

    9 yıldır başarıyla orkide yetiştiren biri olarak zamanında bir çiçekçiye sormuş ve ona göre bakımını yapmıştım. Genel olarak orkidelerin ömrü 3-5 yıl civarında. Doğru bakılırlarsa yılda 2 ya da 3 kez çiçek veriyor ve çiçekleri 1 aydan uzun süre üzerinde kalıyor.

    Öncelikle orkidenin direk güneş ışığı değil gün ışığı alması gerekiyor. Yani camı gören ancak güneş ışınlarının üzerine doğrudan gelemeyeceği bir yere koyun.

    İkinci olarak altında 4-6 delik olan plastik bir saksı içerisinde olması gerekiyor. (Genellikle böyle bir saksıda satılıyorlar zaten) Bu saksı haricinde cam veya porselen bir başka saksı içerisine oturtulması gerekiyor. Bu porselen saksıda her daim su bulunacak; orkide ihtiyacı olandan fazla su almadığından suya oturmasında bir mahsur yok; aksine gerekli.

    Son olarak dal üzerindeki tüm çiçekleri solup da döküldükten sonra dal yavaş yavaş kurumaya başlar. Bu dalı, çatallı bir dal ise çatalından; değilse kurumaya başladığı boğumun altından keserseniz mutlaka oradan yeni sürgün verir.

    Umarım uzun süre yaşatabilir ve bir çok kereler çiçeklendirebilirsiniz.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
  14. benim ofis arkadaşıma geçen gene gelmişti orkide. bu sene tekrar çiçek açtırdı. suyu püskürterek suluyor. bir de çiçek costuran almış. şimdi gözümün önünde. bakıp da yazıyorum..:) tavsiye olunur.

    YanıtlaSil
  15. Şehrin Dansına katılıyorum.

    Bir ipucu da ben vereyim: muhakkak günışığı alan bir yerde durması lazım. Kesinlikle doğrudan güneşe maruz kalmamalı.

    YanıtlaSil
  16. orkideler çok nazli ve çok sabir gerektiren çiçekler, sanirim bu yüzden güzelliklerine doyum olmuyor. Bende su anda Allah bagislasin 4 tane var =D Biri yeni geldigi için çiçekleri duruyor hala. Ama belli bir süre geçtikten sonra çiçeklerin kuruyup dökülmesine mani olamiyorsun. Dönem dönem açiyor, bir kaç ay duruyor sonra otomatikman tekrar dökülüyor. Aylarca çiçek açmayinca öldü saniyoruz, halbuki yapraklarina ve köklerine dikkat etmek lazim. Kökleri yeniden yeseriyor ve uzuyorsa, orkide yasiyor demektir, aradan bir yil geçtikten sonra bile birden bire yeni bir dal türeyebilir ve yeniden çiçek açabilirler, sadece sabirla beklemek düsüyor bize. Benimkileri ben yere koydum, cam önünde duruyorlar, direkt gün isigi zarar vermedi simdiye kadar ve ben de haftada bir azicik su veriyorum, arkadasin da dedigi gibi yarim çay bardagi yeterli oluyor.

    YanıtlaSil
  17. hımm şeffaf saksı olayı ilginçmiş..kökleerinde klorofil olduğunu bilmiyordum :)))
    orkide bakmadım ama nemli ve sıcak sevdiğini biliyorum.bir de satın alındıktan sonra kısa sürede vefat eden tüm bitkilerin saksısına bakın,toprak mı var yoksa torf mu?torf demli çaya benzeyen,iyi su tutan,hafif fakat içinde besleyici madde olmayan organik bir maddedir.dolayısıyla,ayrıca besin maddesi takviyesi gerekir.sıvı olanlar tavsiye edilir..

    peyzaj mimarı

    YanıtlaSil
  18. merhaba..
    ben orkideye bayılırım ve 2 senedir bakıcıyım..bir kere en nazlı çiçektir,sabır ister arada küser yılma.!önemli olan gün ışığını alması, cereyanda kalmaması yerini severse değiştirme..hergün sulama ben 4-5 günde bir suluyorum yeter yoksa çürür..yapraklarını 15 de bir kere ıslak pamukla sil neme ihtiyacı olabilir..çiçek açmıyo diye düşünme ben 5 ay çiçeksiz baktım 6. ayda birsürü çiçeği oldu sabretmelisin..sevgiler
    umarım en kısa zamanda kendine gelir;)

    YanıtlaSil
  19. aaa birde kesinlikle şeffaf saksıda olaması lazım köklerinin ışık alması gerek ve yaprakları sararmadığı süre çiçek açar kesinlikle..

    YanıtlaSil
  20. orkideler kesinlikle şeffaf saksıda bakılmalıdır.bu yüzden ölüyo olabilir. zaten normalde plastik seffaf saksılarda satılıyor. kökleriyle fotosentez yaptıkları için köklerinin kapatılmaması gerekiyor

    YanıtlaSil
  21. orkideye diğer çiçeklere döktüğünüz gibi direkt su dökmemelisiniz, yayvan bir kabın içine su döküp kendisinin kökleriyle çekmesine izin vermelisiniz. ayrıca eğer çiçeği dökülürse öldü diye üzülmeyin, boğumun üstünden keserseniz, yeniden çiçek çıkartacaktır.

    YanıtlaSil
  22. orkideye diğer çiçeklere döktüğünüz gibi direkt su dökmemelisiniz, yayvan bir kabın içine su döküp kendisinin kökleriyle çekmesine izin vermelisiniz. ayrıca eğer çiçeği dökülürse öldü diye üzülmeyin, boğumun üstünden keserseniz, yeniden çiçek çıkartacaktır.

    YanıtlaSil
  23. Çok sevdiğim bir çiçektir ama bakımı zor diye edinemiyordum. Buradaki bilgiler bana da yardımcı olacak:) Ben bir de mutfağı sevdiklerini duymuştum. Buhar ve nemden dolayı. Yaprakları ıslatmak da bununla ilgili sanırım.

    YanıtlaSil
  24. benım bıldıgım su yerıne dıplerıne buz koymaktır.cunku buz hemen degıl yavas yavas eme eme nemlenmesı orkıdenın sulama seklınde en onemlı ozellıgıdır.

    YanıtlaSil
  25. Sehrin Dansi cok güzel yorum birakmis. Benim phalaenopsis orkidelerim yaklasik 3 yildir benimle ama tabiki cicekleri soldugu zaman ölü gibi duruyor, sonra yine canlaniyorlar. :)

    Seffaf saksida degil benimkiler ama bende haftada bir kere ayni sekilde suluyorum. Mart-Kasim arasi haftalik sulamalara gerektigi miktarda özel orkide gübresi kullaniyorum, mantar ve küf vs. olusumunu önlemek icin. Kisin da ayda bi kere sadece.

    YanıtlaSil
  26. Haftada bir sabah erken saatlerde saksisini su ile doldurun. Toprakta degil, agac kabuklarinda kokleri saksida biliyorsunuz. Ayni aksam bu suyun tamamini bosaltin. Suyun drenaji onemli!! Islemi haftada bir tekrarlamak yeterlidir. Aydinlik bir ortamda tutmayi ihmal etmeyin.

    YanıtlaSil
  27. Çok yararlı bir yazı olmuş, daha doğrusu yorumlar öyle olmuş. :P
    Benim de orkidem var. (Hamile olduğumu öğrendiğinde eşim göndermişti iş yerime...) :) Haftada bir sulama ve şeffaf saksı yöntemiyle yaklaşık 3 yıldır yaşıyor kendisi fakat yılda 1-2 kez açarak... Ben de şu içme suyu ile sulama ve sonra tekrar kendi tabağına alma yöntemini denicem. Bu öneriyi getiren Şehrin Dansı'na teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
  28. Bildiğim orkidenin aydınlıkta olması gerektiği. Tabiki direkt güneş ışığı almaması gerekiyor. Dİrekt güneş ışığı zarar verebilir. Evinizin aydınlık bir köşesine koyarsanız orkide için iyilik yapmış olursunuz:)

    YanıtlaSil
  29. Hepiniz harikasiniz! Yorumlar icin tek tek tesekkur ederim.

    Ilk once orkide hanimi saksisindan cikardim, icinde seffaf plastik bir saksi varmis, yeni farkettim :) Altina saksi tabagi alip koydum, simdi seffaf saksida duracak. Dediginiz gibi kuruyan yerlerini bogumlarindan kestim,bundan sonra her gun sulamak yok:) birazda ilgi sefkat gosterdim, sabirla bekliyorum :)

    YanıtlaSil
  30. Bütün bu yorumlar bana da faydalı oldu.Benim de yıllar için bir sürü orkidem olmuştur ama ne yazik ki en fazla 2-3 yıl yaşadılar.Tüm bu bakımları uygulamamış olmama rağmen yine de uzun yaşamışlar.
    Orkide ikinci defa çiçek verdiğinde insan çok mutlu oluyor.Bir de bu çiçekler çiçekçiden gelen halinden çok daha güzel oluyorlar.
    Bir de beni hayrete düşüren bir gün TV de bir belgeselde orkide tarlaları görmemdi.Hangi ülke hatırlamıyorum ama doğal bitki örtüsünde orkideler varmış.Orkide tarlaları Rüya gibiydi arkadaşlar...

    YanıtlaSil
  31. Merhaba,
    Orkideye asla su verilmez. Haftada 3 gün 10ar dk. içinde biraz su olan bir kabın içine orkide saksısı oturtulur. Bu kadar. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  32. Senden ricam, kesilmiş halini de koyabilir misin bloguna. ben neresinden kesmem gerektiğini bi türlü bulamıyorum :(

    YanıtlaSil
  33. arkadaşlar yorumlarınınz gerçekten çok güzel ama yalvarırım artık kökleri besin üretiyor,şeffaf saksı gerekli gibi bilimsellikten uzak şeyler yazmayın..yeşil pigmenti mi var ki klorofilde besin yapabilsin?şeffaf saksı kullanılır çünkü hava kökleriyle orkide çok gösterişlidir.hava kökleride havadaki nemi fln almaya yarar.
    orkide tarlalarının olduğu yer singapurdur.bildiğin,sürekli nemli rüzgarsız sıcak ama yakıcı olmayan ortam işte..
    peyzaj mimarı

    YanıtlaSil
  34. bana da geçen sene orkide hediye gelmişti, valla bir ayda öldürdüm. daha doğrusu öldürdüğümü sandım. o büzüştü yaprakları düştü ben de verev şekilde budadım.
    daha sonra nasıl bakılacağını öğrendim, hergün sulamak ya da sulamak gibi bir kavram pek işe yaramadı. aslında yapılması gereken başka bir saksının içine koymak. büyük saksının içine yarısına akdar falan su koymak ve o suyu haftada bir kez değiştirmek.

    benimki başka dal verdi ve 2 tane tamamen açmışi bir tane yarı açmış 3 tane de tomurcuk halinde çiçeğim olduuuuu ^_^ valla dışardan yardım aldım mı aldım ama işe yaradı, bir ziraat mühendisinden bilgi desteği aldım yalan yok

    YanıtlaSil
  35. valla bizimkiler çok badire atlattı.ama hala çiçek açıp bizi şaşırtıyorlar.her sabah 1 çay bardağı su veriyoruz.pencerenin önünde duruyorlar.yalnız dibine akan suyun birikmemesine dikkat etmek lazım.hatta dibinde biriken suyla bile suladığımız günler olur.bizimkiler açınca aynı anda açıyorlar.solunca da aynı anda soluyorlar.bir de konuşuyoruz onlarla..ciddiyim:)

    YanıtlaSil
  36. merhaba, pek çok şey yazılmış ama bende birşeyler eklemek istedim. orkidem 5 ayda bir çiçek açar, 2 çiçek arasındada bir yaprak verir, yaprakları dik duruyor ve kökler saksıdan taşmış gidiyor ;) çünkü nemli bir yerde yaşıyorum, direk güneş değil de ışık alan aydınlık bir yerde tutuyorum, çok sık su vermiyorum, cam bir kasenin dibine küçük taşlar koydum, suyu taşların seviyesinde veriyorum; yani kökler suya değmiyor. açıkçası çok üzerine düşmüyorum, rahatsız etmiyorum pek kendilerini :) hatta musluk suyu koyuyorum. ama sanırım bir boy büyük saksıya geçmem gerekecek çiçeklerini dökünce. bir de özel orkide besini satılıyormuş, arkadaşım orkidesini bu besin sayesinde kurtardığını söylemişti.. bir kere sağlıkllı orkideye sahip oldunmu ve onunla iyi anlaştınmı sürekli yenilerini istemeye başlıyorsun... kolay gelsin :)

    YanıtlaSil
  37. merhaba, biz orkidemizi hiç budamadık, kesmedik, kesen tanıdıklarımınkiler bir daha iflah olmadı. şöyle düşünmek işe yarar belki: bu bitki doğada yetiştiğinde çiçeğini döktüğünde biri dolaşıp belli bir boğumdan falan kesiyor olabilir mi?

    YanıtlaSil
  38. Merhabalar ben orkidemi mutfak camımın önüne koydum bir dalı çok güzel tomurcuklarla doldu açmak üzereler ama diğer dalı kurumaya başladı ne yapmalıyım? Dalı en alttan mı kesmeliyim yardımcı olursanız çok sevinirim.

    YanıtlaSil
  39. merhaba
    orkidemi alalı 1 ay oldu tomurcukları sararım dökülüyor.çiçeğinin bitaneside döküldü ne yapmam gerek

    YanıtlaSil
  40. slm benimde orkidelerim var gercekten cok harika bir cicek diye bilirim bakimlari kolayda deyil aslinda herseyden önce onlara esintide saglamak gerekiyor yoksa acmalari gecike biliyor benim kiler önceleri acmamisdilar cok arasdirdim nedeninie ve nedenini ögrendim esinti olmadigi icin olmamis simdi yeni cecek saplari cikardilar acmak üzereler kisa zamanda insallah hepsi acicaklar bakimlarini sanirim gerektiyi gibi yapmisimdir

    YanıtlaSil